Політологія: Навчально-методичний комплекс

Автори: , , | Рік видання: 2004 | Видавець: Київ: Київський нац. ун-т ім. Т. Шевченка | Кількість сторінок: 697

Елементи іміджу кандидата і чинники його формування

До елементів іміджу належать: уявлення про себе, думки й оцінки оточуючих, характеристика якостей, що подаються засобами масової інформації, та емоційні стереотипи, що склалися. До факторів формування належать: об'єктивні обставини, суб'єктивні чинники, зміст і стиль діяльності, харизматичність образу, використання психології, політології, соціології тощо.

На психологічному рівні образ кандидата, як правило, відповідає одному з поширених образі в-архетипів:

•  «мудреця», який володіє таємними знаннями;

•  «воїна-захисника» («доброго молодця»);

•  «доброго царя-годувальника»;

•  «слуги народу» («борця за справедливість»).

Кожний з перелічених архетипів у свідомості виборців має свою схему поведінки, в якій є місце і самому виборцю. Кожний з архетипів має свої способи змусити виборця бути спільником у загальному дійстві, пропонуючи відповідні правила гри. Основна проблема полягає в тому, щоб конкретний кандидат пред'явив такі риси, які дали б змогу ідентифікувати його з одним із архетипів.

Зрозуміло, лідер повинен мати в своїй біографії такі життєві епізоди, які відповідали б уявленню виборця про «доброго молодця», «мудреця» і т. д. У будь-якому випадку біографія і сама логіка поведінки повинні бути подані через призму архетипу як універсальної інтерпретаційної схеми. Основна проблема полягає в тому, щоб сам політик, безумовно, вірив в інтерпретацію подій, яку він запропонував, і в свою роль у ній. Ця безумовна віра у власне унікальне призначення є не чим іншим, як харизмою. У свою чергу, вона є не чим іншим, як механізмом «включення» у свідомість виборця архетипного алгоритму. Чим сильніша віра політика у своє обрання, тим простішим буде включення людини в політичну гру, переконання в тому, що саме від активності діяча і підтримки його людьми залежить доля соціуму. Команда лише технічно оформлює споконвічний комунікаційний імпульс політика по відношенню до людей.

Таким чином, комбінація соціальних характеристик і психологічних архетипів створює базу для формування іміджу. Важливо, щоб він був природним, «зручним» для політика, відповідав його характерові, професії, темпераменту та зовнішнім даним. Звичайно ж, архетип працює тоді, коли йому вдається «запустити» символи і структури міркувань людей.