Автор: Дворецька Г.В. | Рік видання: 2002 | Видавець: Київ: КНЕУ | Кількість сторінок: 472
Завдання 1
Визначення предмета соціології
Кожний учений-соціолог — це своєрідний творчий світ чи щонайменше— лабораторія. І кожний пише «свою» соціологію в тому сенсі, що своєрідно трактує предмет і правила пізнання (метод) науки. Виберіть із запропонованих варіантів визначення предмета соціології різними авторами один, найбільш повний, що, на ваш погляд, відповідає сучасному розумінню предмета:
Чи знаєте ви авторів наведених висловлювань?
Побудуйте конспект-схему, яка б деталізувала основні складові предмета соціології та відтворювала їхній взаємозв’язок у такому розрізі:
Нарисуйте у вигляді концентричних кіл схему співвідношення обсягів таких понять:
Завдання 4
Структурування різних традицій у визначенні предмета соціології
Західна соціологія, що грає «першу скрипку» у світовому науковому суспільствознавстві, пережила особливе парадигмальне (предметне) дроблення, яке здійснює вплив на стан науки до цього часу. Російський соціолог Г.Осипов структурує посткласові (не позитивістські) традиції щодо визначення предмета соціології таким чином:
— дослідження «соціальних фактів»: структурний функціоналізм, теорія соціальних систем, конфліктологічні теорії;
— аналіз «соціальних дефініцій»: теорії соціальної дії, символічний інтеракціонізм, феноменологічна соціологія, у тім числі етнометодологія;
— вивчення «соціальної поведінки»: біхевіоризм, теорії соціального обміну.
Назвіть хто є основоположником кожної із цих традицій (Е. Дюркгейм, М. Вебер, Б.Скіннер).
Завдання 5
Уточнення поняття «соціальне»
Відомо, що поняття «соціальне» є багатозначним. Виберіть із запропонованих варіантів відповідей одну, що найбільш точно і повно, на вашу думку, відповідає його суті:
а) соціальне є тотожним суспільному;
б) соціальне означає все те, що належить до суспільства, на відміну від природи;
в) соціальне — це сукупність тих чи тих властивостей і особливостей суспільних відносин;
г) соціальне — це аспект суспільного, що визначає становище суб’єктів у соціальній структурі суспільства.
Завдання 6
Назвіть прізвища вчених, що вперше запровадили такі соціологічні терміни:
(К. Левін, М. Шериф, О. Конт, М. Вебер, Г. Спенсер, П. Сорокін, У. Томас, Ф. Знанецький, К. Сен-Сімон).
Завдання 7
Оцінка категорій «соціальний факт» і «соціальний фактор»
До явища зниження престижності праці сформуйте ряди. Один з них складатиметься із соціальних фактів, які підтверджуватимуть падіння престижності праці, інший — з опису соціальних факторів, що зумовлюють це падіння.
Соціальні факти | Соціальні фактори |
Завдання 8
Оцінка «розуміння» як методу пізнання
Виберіть із наведених тверджень те, яке, на ваш погляд, найбільше відповідає суті категорії «розуміння» за Вебером:
а) розуміння — це співчуття до психологічних переживань іншої людини;
б) якщо не завжди можна зрозуміти того, хто говорить, то завжди можна зрозуміти те, що він каже;
в) зрозуміти суть дії — це значить зрозуміти того, хто діє;
г) розуміння — це знання того, як суб’єкт сам сприймає власні дії.
Завдання 9
Визначення соціологічної суті суспільства
Згадайте, хто є автором визначень:
а) суспільство — це не просто сума людей. Навпаки, це визначення набуває наукового сенсу лише тоді, коли його протиставляють арифметичній сумі окремих індивідів;
б) надіндивідуальна духовна реальність, заснована на колективному уявленні;
в) взаємодія людей як продукт соціальних (тобто орієнтованих на інших) людських дій;
г) система відносин між людьми, заснована на нормах і цінностях;
д) сукупність відносин між людьми, що склалася в історичному розвитку в процесі їхньої спільної економічної діяльності.
Знайдіть ознаки, що стосуються суспільства як соціальної системи:
Схематично окресліть простір понять «людина», «організм», «індивідуальність», «особистість».
Оцінка відмінностей у розумінні соціальних спільнот,
соціальних інститутів і соціальних організацій
Розподіліть подані нижче підсистеми за рядами соціальних спільнот, соціальних інститутів чи соціальних організацій:
До якого виду квазігруп належать такі сукупності індивідів:
(Аудиторія, соціальні кола, натовп).
Розставивши відповідні цифри, визначіть, чим є:
— соціальні спільноти, які утворюються з метою обміну інформа-
цією між їхніми членами;
— тимчасове зібрання людей, об’єднаних у замкнутому фізичному просторі спільністю інтересів.
(1 — соціальна група; 2 — категорія; 3 — агрегація; 4 — квазігрупа; 5— аудиторія; 6 — соціальні кола; 7 — натовп).
Знайдіть правильне формулювання.
Групова динаміка — це:
а) взаємодія членів групи;
б) зміна кількісного складу групи;
в) зміна якісних характеристик групи;
г) ротація соціальних ролей, які виконують члени групи;
д) взаємозамінність членів групи.
Культура є об’єктом вивчення багатьох наук.
З наведених визначень культури виберіть те, яке має соціологічний аспект:
а) культура — сфера суспільного життя;
б) культура — характеристика особливого у свідомості й поведінці індивіда, групи і суспільства;
в) культура — спосіб організації і розвитку людської життєдіяльності, яку репрезентовано продуктами фізичної і розумової праці;
г) культура — сукупність цінностей, традицій і звичаїв, які сформувалися в процесі розвитку людського суспільства, і творча діяльність людей щодо їхнього використання, збереження, поширення і вироблення.
Цінність — одна з основних категорій соціології. Визначіть, яке з наведених нижче суджень відповідає принципу «віднесення до цінності», сформульованому М. Вебером:
а)викладач історії повинен відверто виголошувати свої політичні
цінності;
б)віднесення до цінностей означає не більше ніж філософське тлумачення наукового інтересу, який керує вибором і обробкою (інтерпретацією) об’єкта наукового інтересу;
в)цінності — лише вираження загальних настанов своєї доби, оскільки кожна доба має свої преференції та абсолюти;
г)віднесення до цінності залежить від напрямку інтересу того чи того дослідника та від загальної спрямованості «інтересів епохи»;
д)панівні ціннісні ідеї даної епохи чи суспільства визначатимуть погляд дослідника, сприятимуть формуванню його ціннісної позиції.
1. Дайте визначення понять «цінність», «потреби», покажіть особливість їхньої взаємодії.
2. За функціональною роллю потреби поділяються на базові — ті, що уточнюють сенс життя, та інструментальні — ті, що уточнюють спрямованість потреб стосовно засобів досягнення базових потреб. Підкресліть прямою рискою те, щови вважаєте базовими (термінальними) цінностями, а хвилястою — інструментальними цінностями:
Наведіть конкретний приклад:
Назвіть учених, що розробляли соціологічні теорії:
(К.Хорні, Е.Фромм, Р.Мертон, Е.Дюркгейм, Ф.Знанецький, Г.Олпорт, С.Паркер, Д.Рісмен, Р. Парк, Е. Берджес, Е.Богардус, К.Маркс, Е.Гоулднер, М.Вебер).
Визначення суті соціологічного методу
Знайдіть і підкресліть найбільш правильне визначення суті методу соціологічного дослідження:
Метод соціологічного дослідження — це:
а) система принципів;
б) сукупність технічних засобів;
в) сукупність спеціальних прийомів;
г) правила та способи.
Визначення виду соціологічного дослідження
Підкресліть найбільш складний і глибокий вид соціологічного дослідження:
а) описове;
б) аналітичне;
в) розвідувальне.
Завдання 23
Визначення характеру соціологічного дослідження
Підкресліть правильне твердження.
а) соціологічне дослідження завжди є соціальним;
б) соціальне дослідження завжди є соціологічним.
Завдання 24
Соціологічна оцінка якості системи управління
Назвіть автора наведеного висловлювання «Царі повинні філософствувати, а філософи царювати».
Завдання 25
Оцінка соціальної значимості активності людини
Кому належить твердження «Сенс життя людини — в досягненні вищого блага через діяльність»?