Автор: Бебик В.М. | Рік видання: 2003 | Видавець: Київ: МАУП | Кількість сторінок: 424
Прогнозування політичного розвитку е, очевидно, одним із найважливіших завдань політології, позаяк мати науково обґрунтовані прогнози означає передбачати ті чи інші політичні події, явища і процеси, а відтак — і приймати адекватні до ситуації політичні рішення.
Поняття прогноз (від грецьк. — передбачення) означає властивість свідомості віддзеркалювати дійсність з випередженням.
Прогноз принципово відрізняється від пророцтва та утопізму, оскільки ґрунтується на науковому передбаченні.
Наприклад, соціальні і політичні утопії Т. Кампанелли і Т. Мора (XVI ст.) А. Сен-Сімона, ПІ. Фур’є, Р. Оуена (XIX ст.), звичайно, містили деякі реальні риси майбутнього, але у своїй більшості були наповнені фантастичними картинами.
У наші плани не входить розгляд ірраціональних аспектів пророцтва та утопізму, замішаного на міфах і видіннях. Тому ми з вами розглянемо проблеми наукового прогнозування, які досліджуються на основі використання гіпотез, законів і теорій, що вже напрацьовані політологією та суміжними суспільними науками.
Отже політичне прогнозування — це процес науково обґрунтованого отримання інформації про можливий стан політичної сфери суспільства (політичних структур, політичних відносин, політичної діяльності та політичної свідомості) в майбутньому на основі вже відомих знань про минуле і сьогодення.
Семантичний аналіз (А. Моль) виокремлює два види прогнозу: екстраполяційний і цільовий [130].
Екстраполяційний (пошуковий) прогноз передбачає майбутнє, яке самоорганізується, методом продовження (екстраполяції) закономірностей із сьогодення в майбутній період.
Цільовий (нормативний) прогноз передбачає майбутнє, яке свідомо організоване, методом реалізації намічених раніше планів.
Досвід показує, що всього не екстраполюєш і всього не організуєш. Отже, реальне політичне життя характеризується гармонічним (несиметричним) поєднанням екстраполяційного і цільового прогнозування.
Екстраполяційний (пошуковий) прогноз описує можливий стан політичної події, явища, процесу з урахуванням керівного впливу. Він прагне відповісти на запитання, що найвірогідніше відбуваються в майбутньому, якщо збережуться існуючі нині тенденції розвитку політичної сфери.
Цільовий (нормативний) прогноз пов’язаний з постановкою цілей, описом параметрів суспільства або суб’єкта політики, шляхів і засобів їх досягнення. Цей вид прогнозу покликаний дати відповідь на запитання, якими шляхами досягти бажаного результату, наприклад, переконати громадян певним чином проголосувати на референдумі.
За термінами виокремлюють такі прогнози:
• оперативні (1-3 місяці), які стосуються поточних політичних подій і явищ;
• короткострокові (1-2 роки), пов’язані з прогнозуванням результатів виборів, розвитку політичної кризи тощо;
• середньотермінові (5-7 років), пов’язані з розвитком держав, блоків, системи міжнародних відносин;
• довгострокові (до 20 років), які торкаються загальних проблем глобального політичного розвитку;
• стратегічні (понад 20 років), які розраховані на подальшу перспективу, коли очікуються значні якісні зміни і т. ін.
Політичне прогнозування використовує такі методи:
• метод експертних оцінок, коли підбираються експерти, готуються відповідні анкети, збираються експертні висновки, що аналізуються і оцінюються з погляду достовірності;
• “метод дельфійського оракула”, або “метод Дельфі”, який поєднує об’єктивну інформацію з урахуванням великого досвіду та інтуїції експерта. Найбільше використовується в короткотермінових прогнозах;
• метод екстраполяції, спрямований на побудову динамічних показників процесу (статистичних або логічних рядів), що прогнозується з використанням теорії ігор, ймовірностей;
• метод аналогії, який використовує методологію порівняльної політології;
• методи імітаційного моделювання, коли вибудовується імітаційна математична модель політичного об’єкта (системи міжнародних відносин, політичної системи держави і т. ін.), яка досліджується за допомогою ЕОМ з використанням альтернатив, зміни параметрів досліджувальної системи і т. ін. [86].
Оскільки політична сфера суспільства є надзвичайно складним об’єктом для дослідження, політичне прогнозування розробляється, як правило, у вигляді альтернатив розвитку, що мають вірогідний характер.
Алгоритм політичного прогнозування передбачав етапи:
• предпрогнозний (розробка програми дослідження);
• побудова базової моделі (методом системного аналізу);
• збирання даних прогнозного фону (тенденції соціально- економічного розвитку, соціальна, міжнародна, міжнаціональна обстановка, громадська думка);
• побудова пошукових прогностичних моделей;
• побудова нормативних (реальних) моделей;
• оцінка достовірності і точності прогнозу;
• вироблення рекомендацій для політичного рішення;
• критичний аналіз прогнозу.