Автор: Швайка Л.А. | Рік видання: 2006 | Видавець: Київ: Знання | Кількість сторінок: 435
При розробці індикативних планів на різних рівнях планування використовуються методи: системного аналізу, балансовий, нормативний, економіко-математичний, програмно-цільовий, факторний.
Метод системного аналізу застосовується для вивчення економічної ситуації у народному господарстві в минулому та майбутньому з урахуванням різних варіантів розвитку.
Системний економічний аналіз передбачає: економічний аналіз організаційної структури об´єкта, який планується, ефективності діяльності структурних підрозділів; оперативне виявлення і вивчення відхилень від запланованих завдань у розвитку економіки; аналіз ефективності використання ресурсів у процесі реалізації індикативного плану.
Аналіз економічного і соціального розвитку національної економіки - це початковий етап формування державного плану. Його предметом на макрорівні є дослідження тенденцій, факторів, структурних змін, інтенсивності, ефективності суспільного виробництва, народногосподарської кон´юнктури. Аналіз найважливіших загальноекономічних пропорцій треба здійснювати з огляду на соціальну спрямованість. Кількісному та якісному аналізові підлягають: економічний і науковий потенціал держави (земельні ресурси, запаси мінеральної сировини, водні, лісові ресурси, структура населення, трудові ресурси, основні фонди й оборотні засоби); темпи економічного зростання (валового національного продукту, валового внутрішнього продукту, національного доходу); макроекономічні пропорції (частка фонду відшкодування продукції першого і другого підрозділу, кінцевого продукту у валовому національному продукті, фонди споживання і нагромадження в національному доході, грошові доходи і видатки населення, купівельна спроможність і ринкові фонди тощо); фінансові показники (доходи і видатки державного бюджету, показники фінансового балансу держави, статистика банків тощо); динаміка і структура матеріальних витрат (питомі витрати сировини, матеріалів, енергії, палива на одиницю суспільного продукту); основні характеристики міжгалузевих народногосподарських комплексів (паливно-енергетичного, машинобудівного, агропромислового, інвестиційного, транспортного тощо).
На рівні регіонів економічний і соціальний розвиток аналізується за двома групами показників. Показники першої групи характеризують регіон як виробника матеріальних благ, другої групи - як їх споживача.
Суть балансового методу планування полягає у застосуванні розрахунків, в яких потреби суспільства пов´язані з ресурсами.
Балансовий метод застосовується в плануванні для досягнення рівноваги в сферах виробничого і особистого споживання на основі порівняння матеріальних, трудових, фінансових ресурсів з потребою в них. Система балансів дає змогу забезпечити збалансованість окремих розділів плану і державного плану економічного і соціального розвитку в цілому. За допомогою цього методу розкриваються економічні зв´язки, пропорції, виявляються вузькі місця і Диспропорції, встановлюються величини дисбалансів у різних сферах економіки.
Баланс - це документ у вигляді таблиці, в якому одна частина, що характеризує ресурси за джерелами надходження, дорівнює іншій частині, яка характеризує розподіл ресурсів за всіма напрямами.
Баланси класифікуються за різними ознаками: видом виробничих ресурсів, охопленням кількості видів матеріальних ресурсів, формою виконання.
За видом виробничих ресурсів виділяються баланси матеріальних, трудових, фінансових, природних ресурсів і виробничих потужностей.
За охопленням кількості видів матеріальних ресурсів розрізняють одно- і багатопродуктові баланси. Однопродуктові баланси мають, як правило, такий вигляд (табл. 6):
Таблиця 6. Однопродуктовий матеріальний баланс
№ з/п | Джерела ресурсів | К-сть | № з/п | Розподіл ресурсів | К-сть |
1 | Залишки на початок року | 120 | 1 | Виробничо-експлуатаційні потреби | 66 010 |
2 | Виробництво у плановому періоді | 75 400 | 2 | Капітальне будівництво | 4 800 |
3 | Мобілізація внутрішніх резервів | 25. | 3 | Ринковий фонд | 4 400 |
4 | Імпорт | 75 | 4 | Експорт | 250 |
5 | Інші надходження | 10 | 5 | Інші витрати | 40 |
|
|
| 6 | Залишки на кінець року | 13 |
| Всього | 75 630 |
| Всього | 75 630 |
Виробничо-експлуатаційні потреби відображають усі потреби в тому чи іншому виді продукції (ресурсі) у масштабах національної економіки. В цій статті з урахуванням норм витрат певного ресурсу на одиницю продукції та прогнозованого обсягу виробництва визначається загальна потреба в ресурсі. Наприклад, на виготовлення одного верстата з програмним управлінням витрачається 300 кг прокату чорних металів, випуск верстатів у плановому періоді за прогнозом досягне 200 тис, потреба в прокаті для цього виду продукції становитиме 60 тис. т (0,3 т • 200 тис). І так за всіма видами продукції, на виготовлення якої використовується прокат. Сумарна величина за всіма видами продукції буде відображати виробничо-експлуатаційні потреби.
У статті "Капітальне будівництво" визначається потреба в ресурсах, виходячи з норми витрат на одиницю капітальних робіт у будівництві та їх запланованого обсягу. Так, норма витрат прокату чорних металів на капітальне будівництво одиниці робіт становить 40 кг. У плановому періоді передбачається обсяг капітального будівництва 15 тис. м2. Витрати прокату на ці потреби становитимуть 600 т (40 кг • 15 000).
Ринковий фонд створюється на основі дослідно-статистичних норм або на основі звітних даних за попередній плановий період з їх коригуванням відповідно до ситуації на ринку певного ресурсу.
Величина експорту (імпорту) визначається на основі довготермінових договорів і угод, укладених з організаціями, які здійснюють зовнішньоекономічну діяльність. Крім того, в цій роботі беруть участь самі підприємства, які мають право безпосереднього виходу на міжнародний ринок.
Залишки на початок і кінець планового періоду визначаються на основі статистичних даних і ґрунтуються на одночасному обліку ресурсів.
У прибутковій частині балансу відображається основне джерело ресурсів - їх виробництво в плановому періоді. Плановий обсяг виробництва певного ресурсу визначається за формулою:
Впр.=ВПс.р..Кв.п .
де ВПC.P. - середньорічна виробнича потужність галузі (або групи підприємств), що виготовляють той чи інший ресурс; Kв.n. - коефіцієнт використання виробничих потужностей.
Мобілізація внутрішніх резервів передбачає економію певних видів ресурсів, яка досягається: зниженням норми витрат при зберіганні, перевезенні та використанні ресурсів; впровадженням ресурсозберігаючих технологій; використанням взаємозамінних матеріалів (при дефіциті одних та наявності інших).
У макроекономічному плануванні розробляються баланси грошових доходів і витрат населення в цілому по країні (зведені), за областями і великими містами (територіальні). Зведені баланси грошових доходів і витрат населення розробляються за стислою схемою і характеризують взаємовідносини державних підприємств, установ і організацій, з одного боку, і населення країни - з іншого. Завдання територіальних балансів грошових доходів і витрат населення полягає в забезпеченні збалансованого попиту і пропозиції в розрізі окремих районів і територій країни.
Відмінності між схемами зведених і територіальних балансів полягають у масштабах об´єкта планування та включенні в регіональні баланси сальдо міграції грошових коштів населення території (коштів, одержаних за переказами, акредитивами та ін.) (табл. 7).
Таблиця 7. Баланс грошових доходів і видатків населення регіону
№ з/п | Доходи | Сума, тис.грн. | № з/п | Витрати і заощадження | Сума, тис.грн. |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Заробітна платня | 100 000 | 1 | Купівля товарів: | 90 000 |
2 | Доходи робітників і службовців від підприємств та організацій, крім заробітної платні: | 9 000 |
| — у державній і кооперативній торгівлі; | 7 200 |
| — премії та інші види оплати праці, не включені в ФОП; | 2 400 |
| — в недержавних торговельних організаціях; | 32 800 |
| — постійні надбавки до заробітної платні за роз´їзний характер роботи; | 1600 |
| — споживчій кооперації; | 4 100 |
| — кошти, одержані на службові роз´їзди; | 250 |
| — кооперативах, селянських господарствах; | 900 |
| — дивіденди | 4 750 |
| — нерухомості в органах приватизації | 45 000 |
3 | Грошові доходи, одержані від колективних і селянських (фермерських) господарств: | 38 000 | 2 | Оплата послуг та інші витрати: | 73 600 |
| — доходи членів сільськогосподарських кооперативів; | 22 000 |
| — житлово-комунальні платежі; | 34 000 |
| — доходи від риболовних господарств; | 1400 |
| — оплата побутових послуг; | 7 200 |
| — заробітки працівників, залучених до сільськогосподарських робіт; | 600 |
| — оплата послуг дошкільних і освітніх закладів; | 12 800 |
| — доходи фермерів | 1400 |
| — витрати на путівки і лікування в платних закладах охорони здоров´я; | 8 400 |
4 | Надходження від продажу продуктів сільського господарства: | 9 950 |
| — витрати на кіно, театри та інші видовища; | 1800 |
| — в порядку державних контрактів; | 8 000 |
| — оплата послуг зв´язку; | 3 800 |
| — підприємствам і організаціям; | 600 |
| — оплата послуг транспорту; | 4 500 |
| — споживчій кооперації; | 750 |
| — інші витрати | 1 100 |
| — організаціям на селянському ринку; | 450 | 3 | Обов´язкові платежі та добровільні внески: | 15 400 |
| — кооперативам,селянським господарствам | 150 |
| — податки і збори; | 12 200 |
5 | Пенсії і допомоги | 675 |
| — платежі зі страхування; | 1400 |
6 | Стипендії | 72 |
| — внески в громадські організації; | 320 |
7 | Надходження з фінансової системи: | 567 |
| — повернення позик банків; | 210 |
| — повернення коштів страхування; | 145 |
| — придбання акцій та інших цінних паперів; | 1200 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
| — позики банку; | 355 |
| — проценти за товарний кредит | 70 |
| — погашення облігацій; | 12 | 4 | Приріст вкладів | 15 |
| — виплати за вкладами; | 32 | 5 | Гроші, що вислані за переказами і внесені на акредитиви
| 25 |
| — виплати за лотереями; | 8 |
|
|
|
| — виплати компенсацій | 15 |
|
|
|
8 | Інші надходження: | 75 |
|
|
|
| — від продажу речей через комісійні магазини і пункти скупівлі; | 22 |
|
|
|
| — від продажу втор-сировини та металобрухту; | 14 |
|
|
|
| — кошти за переказами, акредитивами; | 28 |
|
|
|
| — інші витрати | 11 |
|
|
|
| Всього грошових доходів | 149 339 |
| Всього грошових витрат і збережень | 179 040 |
| Перевищення витрат над доходами (-) | 29 701 |
| Перевищення доходів над витратами (+) |
|
| Баланс | 179 040 |
| Баланс | 179 040 |
Цифрові відомості у цій та інших таблицях умовні.
Для відображення грошового обігу між окремими групами населення розробляються баланси їхніх грошових доходів і видатків за розгорненою схемою: робітники, члени колективних селянських спілок, фермери, службовці (табл. 8).
Таблиця 8. Баланс грошових доходів і витрат за окремими групами населення
Зміст кожної статті наведений у табл. 7.
Складання балансів доходів і видатків за суспільними групами населення дає змогу встановити питому вагу і темпи зміни доходів окремих груп населення, зміну купівельної спроможності в плановому періоді.
Суть нормативного методу полягає в тому, що за допомогою норм і нормативів визначають потребу в продукції (послугах) і обґрунтовують її ресурсами. Через систему норм і нормативів обґрунтовують низку індикативних показників, контролюють ефективність виробництва; екологічну ситуацію; регулюють взаємовідносини між товаровиробниками і державою, регіонами і державою.
В індикативному плануванні важливе місце посідають соціально-економічні норми і нормативи, а саме: споживання товарів (раціональні норми споживання в середньому на душу населення основних харчових продуктів, продукції легкої промисловості, забезпечення предметами культурно-побутового і господарського призначення тощо); споживання послуг (рівень споживання на душу населення окремих видів послуг - транспорту, хімчисток, перукарень тощо); розвиток матеріальної основи соціальної інфраструктури (нормативні параметри розвитку торгівлі, громадського харчування, освіти, охорони здоров´я, фізкультури і спорту, культури, житлово-комунального господарства тощо).