Автор: Крижанівський О.П. | Рік видання: 2002 | Видавець: Київ: Либідь | Кількість сторінок: 590
Якщо єгиптологи говорять про дивовижну самобутність староєгипетського суспільства, то це чи не найбільше стосується його основної ланки — сім’ї.
Сім’я у Стародавньому Єгипті ще значною мірою перебувала в полоні матріархату. К. Жак навіть вважає, що єгиптянка мала більші права в сім’ї та суспільстві, ніж сучасна жінка. Можливо, французький вчений дещо перебільшує, проте факт залишається фактом: єгиптянки могли займатися науковою діяльністю (першою у світі жінкою-лікарем була ще в III тис. до н. е. єгиптянка Песечет), торгівлею, спортом (у тому числі його інтелектуальним видом — грою в кості на 30-клітинковій дошці). Сімейне майно в Єгипті належало жінці й переходило у спадок по жіночій лінії, від матері до дочки чи зятя (у царській родині, як про це вже згадувалося, по жіночій лінії, найімовірніше, передавалася й царська корона).
Єгипетська молодь мала рідкісну, в світлі традицій Сходу, можливість одружуватися без батьківського втручання, причому ініціативу у створенні сім’ї брав на себе юнак, який намагався завоювати дівоче серце випробуваним методом — щедрими приношеннями (дарував їй квіти, колоски, виноградні грона, косметику). Шлюби були ранніми: дівчата виходили заміж у 10—12-річному віці, тому в 23—24 роки вже ставали бабусями, а в 35—36 років (якщо доживали до такого "похилого" віку) — прабабусями. Шлюби не завжди освячувалися релігійною церемонією чи реєструвалися адміністративними органами; допускалося життя на віру, адже слово, дане при свідках, прирівнювалося до письмового договору.
Розлучення в Єгипті допускалося, причому з ініціативи як чоловіка, так і жінки, проте якщо сім’я розпадалася з вини чоловіка, він повертав жінці її посаг та давав частину спільно нажитого майна, якщо ж з вини жінки — вона могла забрати собі лише частину посагу. Отож розлучення по-староєгипетськи було справою непростою, для багатьох узагалі недоступною, і сім’ї в Єгипті залишалися, як правило, міцними.
Жіноча невірність вважалася в Єгипті тяжким злочином й жорстоко каралася. Чоловікам же дозволялося тримати гарем, у якому, до речі, верховодив не євнух, а основна жінка. Щодо фараонів, то вони брали до свого гарему з династичною метою навіть своїх матерів, дочок, сестер. Характерно, що, за свідченням Діодора, дитина наложниці чи рабині вважалася в Єгипті закононародженою, прирівнювалася до дітей "законної" дружини.
Громадська думка в Стародавньому Єгипті, хоч як це дивно, мало шанувала жінку і, за словами П. Монте, змальовувала її "вмістилищем усіх пороків, мішком всіляких хитрощів, легковажною, капризною, нездатною зберігати таємницю, брехливою, мстивою і, зрозуміло, зрадливою".
Переважна більшість сімей у Єгипті були багатодітними, чому сприяли теплий клімат та надзвичайно висока дитяча смертність. Страбон запевняв, що єгиптяни намагалися виростити всіх своїх дітей. За тих часів це не було для них дуже обтяжливо, адже дітям в Єгипті майже не потрібні були одяг і взуття, та й харчувалися вони переважно стеблами та коріннями папірусу.
Не обійшлося у староєгипетському суспільстві й без проституції — побутової та сакральної. До цього явища єгиптяни, здається, ставилися без упереджень. Принаймні, збереглися легенди, що фараони часом примушували займатися найдавнішою професією навіть рідних дочок.