Історія нових незалежних держав: Навчальний посібник

Автор: | Рік видання: 2010 | Видавець: Київ: Знання | Кількість сторінок: 487

Дивись також:

АБСЕНТЕЇЗМ

(від лат. absentia - відсутність) – ухилення виборців від участі в голосуванні на виборах парламенту, ...

МАЖОРИТАРНА СИСТЕМА ПРЕДСТАВНИЦТВА

(від фр. majonte — більшість, від лат. rnajoir— старший, великий) — система визначення результатів голосування, ...

ВИБОРЧА СИСТЕМА

(electoral system) - порядок організації і проведення виборів у представницькі органи влади, сукупність правил і ...

РЕЙТИНГ

(rating - оцінка, положення) - показник популярності в суспільстві політичних діячів, політичних партій, громадських організацій, ...

ПОЛІТОЛОГІЯ

(від грец. politike - політика і грец logos - учення) - наука, об'єктом якої є ...

Політичні реформи 2001 р.

Серед політичних реформ 2001 р. важливе значення мав новий федеральний закон про політичні партії, який змінив багатопартійну систему Росії, обмежив можливості створення нових партій і за,суттю вигнав з політичного життя дрібні партії. Закон посилив контрольні функції держави на виборах і побічно сприяв посиленню позицій партії влади — "Єдиної Росії". Вона була тріумфатором на виборах до Державної Думи як наприкінці 2003-го, так і наприкінці 2007 р. На останніх виборах прохідний бар'єр для партій було піднято до 7 % голосів усіх виборців. До парламенту йшли 11 партій, пройшли лише 4: "Єдина Росія" — 64,3 % голосів виборців (315 місць у Думі),

Комуністична партія 11,5 (57 місць), Ліберально-демократична партія — 8,14 (40 місць), "Справедлива Росія" — 7,7 % (38 місць). Тобто "Єдина Росія" може самостійно проводити будь-які рішення. Інші партії, які пройшли до парламенту, навіть об'єднавшись, не можуть стати їй на заваді. Політична опозиція і багатопартійність впали в стан глибокої кризи.

Від самого початку перебування В. Путіна при владі позначилася така тенденція: важливі посади займали колишні або діючі військові. Якщо за часів Б. Єльцина особи з військовою освітою у владних структурах становили 6,7 %, то за правління В. Путіна цей відсоток досяг 26,6, а у вищому керівництві країни — 58,3 %. Така ситуація посилює авторитаризм, оскільки військове середовище не приймає демократичний стиль керівництва.

Важливою політичною реформою В. Путіна були нововведення кінця 2004 р. Протягом серпня — вересня того року було скоєно декілька терористичних актів, зокрема вибухи пасажирських літаків, підірваних жінками-смертницями, вибухи у московському метро, вибухи на зупинках міського транспорту і висадження у повітря військових транспортів і машин. 1 вересня 32 бойовики Ш. Басаєва з терористичної організації "Ісламський батальйон шахидів Ріядус-Саліхїйн" захопили школу № 1 у місті Беслані у Північній Осетії. Заручниками стали понад тисячу осіб. Нападники вимагали: вивести російські війська з Чечні та звільнити з в'язниць бойовиків, затриманих за напад на Інгушетію влітку 2004 р. Під час штурму захопленої терористами школи загинуло понад 330 осіб, із них 160 дітей.

Після серії терористичних актів у серпні — на початку вересня 2004 р. президент Росії заявив про потребу серйозних змін у державній владі з метою ефективної протидії терористичній війні. Реформа передбачала три принципові заходи:

1) обрання губернаторів не на основі волевиявлення усіх виборців, як було раніше, а шляхом голосування законодавчих зборів території за кандидатурою, запропонованою президентом Росії;

2) запровадження пропорційної системи виборів до Державної Думи за партійними списками замість колишньої змішаної системи;

3) надання кожному губернаторові першого заступника — офіцера внутрішніх військ, у якого є необхідні для швидкого й ефективного реагування на всі акти тероризму сили і засоби усіх відомств, що розміщені на відповідній території.

В результаті усіх політичних реформ В. Путіна рядових виборців позбавили права обирати верхню палату Федеральних зборів, губернаторів, незалежних депутатів до Державної Думи. Все це погано суміщається із принципами сучасної демократії, тому в Росії з'явився термін "керована демократія". Захисники такої демократії наголошують на тому, що попередній демократизм призвів до приватизації влади групками бізнесменів і чиновників, які безсоромно користувалися нею заради збагачення і державного свавілля, ігноруючи інтереси більшості. Демократична Росія виявилася корумпованою, альтернативою їй могла бути саме така система, коли глава держави регулює зміст демократії в інтересах суспільства в цілому. Слід звернути увагу на те, що суспільство в цілому, стомившись від безладу єльцинських часів, радо прийняло путінський режим, не виявивши ніякого заперечення здійсненим реформам.