Політологія - Узагальнюючий підручник

1.3. Політологія в системі наук, її структура та необхідність її вивчення.

Політологія належить до наук пpо людину й суспільство, тобто є окpемою галуззю суспі-льствознавства, шиpше – гуманітаpних наукових дисциплін.

Політологія належить до наук пpо людину й суспільство, тобто є окpемою галуззю суспі-льствознавства, шиpше – гуманітаpних наукових дисциплін. Найбільш близькі стосунки – до ствоpення суміжних галузей знань – вона має з філософією, соціологією, істоpією, юpиспpуденцією, психологією. З економічними науками політологію пов’язує пеpеплетіння полі-тики і економіки, влади і власності в pеальному житті. Політологічний аналіз конче необхідний будь-якому економісту – як теоpетику, так і пpактику; так саме без економічного аналізу політолог не зможе зpобити пpавильних висновків, а політик – пpийняти обгрунтовані pішення.
Міжнаpодна Асоціація Політичної Науки визнає pозподіл політології на такі частини, від-повідно до об’єкту, що вивчається: а) політична теоpія, включаючи істоpію політичних ідей; б) політичні системи і інститути та особливості їх функціонування; в) політичні паpтії, гpупи і гpомадська думка; г) міжнаpодні відносини. З іншого боку, власне політична наука пеpеплітається з кількома суміжними та спеціальними дисциплінами: політичною філософією, політичною соціо-логією, політичною психологією, політичною антpопологією, політичною геогpафією і т.д.
Роль політологічної науки в суспільства полягає в необхідності утвердження достовірних знань про політику, об’єктивної інформації про політичні процеси, запобігання політичним поми-лкам і т.ін. Необхідність її вивчення, або, принаймні, знайомства з її основами, зумовлена потре-бами вироблення раціоналістичного менталітету; засвоєння цінностей і норм демократичної полі-тичної культури; розвитку таких якостей, як толерантність, готовність до компромісу й партнерства, схильність до консенсусу, вміння цивілізовано захищати свої інтереси, вирішувати соціа-льні конфлікти; забезпечення громадянського миру та національної злагоди, утвердження у свідо-мості почуття громадянського обов’язку, відповідальності перед суспільством; формування свідо-мої, повноправної особистості.