Автор: Ґіденс Е. | Рік видання: 1999 | Видавець: Київ: Основи | Кількість сторінок: 726
Основні поняття
• популярна культура • засоби масової інформації • комунікація • ідеологія
"Колись давно не було іграшок, тож усім було нудно. Потім з'явилося телебачення, але й воно невдовзі набридло. Всі хотіли контролювати ситуацію. Тому й винайшли відеоігри". Так описав історію людства Віктор, восьмирічний син Марші Кіндер, авторки книжки "Гра з владою" (1991), в якій досліджується вплив телебачення та відео-ігор на дітей. Віктор — чемпіон родини з гри "нінтендо" і, крім того, завзятий телеглядач.
Віктор — не один такий у своїх уподобаннях. Відеоігри, особливо "нінтендо", є масовою розвагою такого масштабу та сили, якого ще не бачила наша глобальна ера, і в ці ігри грають діти й підлітки майже у всьому світі. Хоча більшість таких ігор коштує дорого, вони продаються у великих кількостях навіть у деяких небагатих країнах світу; у багатших їх розпродують мільйонами копій.
Головною принадою "нінтендо" та інших систем-конкурентів, що швидко з'являються в продажу, є чистота зображення і звуку. Ігри стають такими "реальними", що постає серйозне питання: чи такі хлопці, як Віктор, не сприймають "нінтендо" як справжню реальність? І, можливо, це питання стосується кожного з нас. Адже чи не всі ми стали постійними споживачами популярної культури. Терміном "ПОПУЛЯРНА КУЛЬТУРА" означають розважальні заходи, що їх дивляться, читають і переживають сотні тисяч, ба мільйони людей. Зворушливі сюжети "мильних опер", на зразок "Істендери" (East Еп-ders), приваблюють мільйони людей щотижня, а деякі — взагалі щодня.
.У цьому розділі ми дослідимо вплив тих форм популярної куль-) тури, які часто називають ЗАСОБАМИ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ. До засобів масової інформації (або мас медіа. — Прим, перекл.) належать не тільки відеоігри і телебачення, але й газети, фільми, журнали, рекламні оголошення, відео та CD (компакт-диски). Таке ж значення, як прикметник "популярний" у словосполученні "популярна культура", має і слово "масовий", оскільки мас медіа охоплюють величезні аудиторії. Іноді мас медіа називають також масовими комунікаціями.
Мас медіа часто асоціюються тільки з розвагами, на кшталт "нінтендо", і вважаються досить неістотним явищем у житті більшості людей. Проте такий погляд є обмеженим, оскільки масові комунікації присутні і в багатьох інших сферах соціальної діяльності. Мас медіа, на зразок газет або телебачення, мають величезний вплив на наш досвід та громадську думку. І не тільки тому, що це позначається на наших поглядах у своєрідний спосіб, а й через те, що мас медіа виступають засобами доступу до знань, від яких залежить багато видів суспільної діяльності. Наприклад, голосування під час виборчих кампаній було б неможливим, якби інформація про поточні політичні події, про кандидатів та партії не була загальнодоступною. Навіть люди, котрі зовсім не цікавляться політикою і мало ЩО знають про відомі особистості, все-таки мають бодай приблизне уявлення про національні й міжнародні події. Лише справжній відлюдник може повністю відгородитися від "новин", що вихлюпуються на всіх нас, і ми цілком можемо уявити відлюдника двадцятого століття з радіоприймачем.
Почнімо дослідження мас медіа з одного з найперших різновидів — газет. Далі перейдемо до аналізу впливу телебачення. Ми проаналізуємо деякі основні теорії мас медіа і розглянемо причини процвітання таких медіа-підприємців, як Руперт Мердок. Нарешті, ми розглянемо нові електронні мас медіа: Інтернет та інформаційну супермагістраль.