Соціологія - Навчальний посібник

Автори: , , | Рік видання: 2004 | Видавець: Київ: Вид-во Європейського університету | Кількість сторінок: 246

Дивись також:

АВТОНОМІЯ

(грец. autonomia - незалежність) – форма самоуправління частини території унітарної, а іноді й федеративної держави, ...

ВОЖДЬ

(leader) — поняття, яке походить від дієслова "водити" (керувати). Звідси і ватажок, і вожатий, і ...

ВІЙНА

(war) — суспільно-політичне явище, що прямо стосується долі влади у всіх її видах. Має свої ...

Типи поведінки в групах

Кожен з нас, пише Д.Тарнер, має безліч ролей у житті і відповідно до них багато "облич" і видів поведінки. Наприклад, ми поводимо себе зовсім інакше на роботі, ніж в сім'ї, ще по-іншому в колі друзів і т. д. Від того, як поводиться людина в малій групі, можна сказати дуже багато: чи має вона власну гідність, чи її немає, чи сердечна і ввічлива, чи хамовита, чи схильна до компромісу, чи такий "правдолюб", що доводить інших до інфаркту і т. д. Саме в малій групі визначається суть людини.

Наприклад, якоюсь конкретною людиною — членом малої групи захоплюється керівництво організації, воно всюди її подає як приклад для наслідування, відзначає нагородами і т. д., але в малій групі про "передовика" зовсім інша думка, і там іноді не розуміють, як цього не можуть помітити там, "нагорі". Дослідження показують, пише Д.Тарнер, що з часом людина з "подвійним", а іноді і "потрійним" обличчям терпить життєву невдачу, тому що вміння (примати лінію" вимагає величезних нервових зусиль.

Може іноді виникнути питання, де є справжньою така людина— в малій групі чи в кабінеті директора фірми, в сім'ї чи десь ще? Вона є сама собою, вважає Тарнер, і в першому, і в другому, і в третьому випадках. Людина — суспільна істота, вона акумулює в собі все те, що є в суспільстві. Але якщо більшість людей під впливом сім'ї, школи, літератури, мистецтва, релігії і т. д. формують в собі все краще, гуманніше, справедливе, то інша частина — гірші риси суспільного життя.

Є ще і третій тип людей, пише Тарнер. Цих є найменше, і саме вони, при виявленні їх суті, викликають огиду (принаймні зовні) і осуд не тільки першої, а й другої частини суспільства.

Представники такого типу людей часом цілком щиро переконані, що їм не має чого приховувати свою поведінку. Таким є життя, і люди, вважають вони, повинні пристосовуватись до різних життєвих ситуацій. Життя — це океан, твоє народження кидає тебе в нього, як і куди випливаєш — твоя справа.

Коли людина приходить в конкретну групу, вона зустрічає тут вже встановлену більш-менш систему цінностей, які можуть іноді істотно відрізнятись від тих, які є в організації в цілому. Щоб стати повноправним членом групи, людина повинна прийняти "правила гри" інших її членів. Звичайно, буває і так, що одні цінності приймаються навіть з задоволенням, а з іншими — не можемо погодитись. В такому разі, зазначає Ян Туровський, людина повинна зробити вибір: або "переламати" себе і підпорядкуватись загальним цінностям групи, або вийти з неї. Можна, звичайно, жити в групі і з різними "обличчями", про що зазначалось вище, але це не під силу чесній, порядній людині.