Соціологія: пер. с англ.

Автор: | Рік видання: 1999 | Видавець: Київ: Основи | Кількість сторінок: 726

Критичні зауваження

Марґарет Доналдсон поставила під сумнів думку Піаже, нібито діти глибоко егоцентричні у стосунку до дорослих (Donaldson, 1979). Вона вважає, що ті завдання, які Піаже ставив перед дітьми, були сформульовані в термінах, зрозумілих тільки дорослим і недоступних розумінню дітей. Егоцентризм так само притаманний у деяких ситуаціях поведінці дорослих. Щоб довести правомірність своєї точки зору, вона цитує уривок із автобіографії британського поета Лорі Лі, де він розповідає про свій перший день у школі'малим хлопчиком.

"Я просидів свій перший день у класі, проколюючи дірки в папері, потім повернувся додому в препоганому настрої.

— Що з тобою, любий? Тобі не сподобалося в школі?

— Вони не дали мені подарунка.

— Подарунка? Якого подарунка?

— Вони пообіцяли, що дадуть мені подарунок.

— Не може бути! Тобі, певне, вчулося,

— Як-то вчулося? Вони сказали: "Ти Лорі Лі, чи не так? Поки що сідай он там". Я сів і чекав цілий день, але так і не дочекався. Я більш туди не піду". (Lee, 1965, p. 50.)

Нам, дорослим, може здатися, що дитина просто неправильно зрозуміла учителя. Проте, якщо подивитися на це глибше, вказує Доналдсон, то саме дорослий не зміг зрозуміти дитину, не врахувавши, що фраза "Поки що сідай он там" у англійській мові двозначна ("You sit there for the present" можна зрозуміти і як "Поки що сідай он там", і як "Сідай отам і чекай подарунка"; тут двозначність спричинена омонімічністю слова present — "нинішній момент" і "подарунок". — Прим, перекл.). Тобто дорослий, а не дитина, винний у егоцентризмі.

Піаже також багато критикували за методи, які він поклав у основу своїх досліджень. Як можна узагальнювати результати, здобуті на підставі спостережень за невеличким гуртком дітей, які всі живуть у одному місті? Проте ідеї Піаже в основному витримали випробування на адекватність у світлі величезної кількості добутого згодом дослідницького матеріалу, пошуки якого вони стимулювали. Виділені ним етапи розвитку дитини, мабуть, менш чітко означені, аніж він про те заявляв, але багато з його ідей сьогодні є загальноприйнятими .