Соціологія: пер. с англ.

Автор: | Рік видання: 1999 | Видавець: Київ: Основи | Кількість сторінок: 726

Тотемізм та анімізм

Двома формами релігії, котрі часто зустрічаються у невеликих культурах, є тотемізм та анімізм. Слово "тотем" виникло серед племен північноамериканських індіанців, проте часто вживається для позначення окремих тварин чи рослин, що, як вважається, володіють надприродною силою. Здебільшого кожна родина або клан у такому суспільстві має свій власний тотем, з яким пов'язані різноманітні ритуальні дії. Тотемічні вірування можуть здатися дивними жителям індустріалізованих країн, проте в певних доволі незначних контекстах їм відомі символи, подібні до тотемів, наприклад, емблемою спортивної команди є якась тварина або рослина. Тотемами є й талісмани.

Анімізм — це віра в духів або привидів, котрі, як думають, населяють той самий світ, що й люди. Таких духів можна мати за добрих або злих, і вони можуть впливати на людську поведінку в різні способи. Наприклад, у деяких культурах духи, як вважається, спричинюють захворювання або божевілля і, крім того, можуть оволодівати чи маніпулювати особами, керуючи їхньою поведінкою. Анімістичні вірування не обмежуються невеликими культурами, а певною мірою присутні і в багатьох релігійних громадах. У середньовічній Європі осіб, котрих підозрювали в одержимості злими духами, часто переслідували як чаклунів або відьом.

У невеликих, на перший погляд "простих", суспільствах існують складні системи релігійної віри. У цих суспільствах тотемізм та анімізм поширені більше, ніж у великих, проте в деяких малих суспільствах існують набагато складніші релігії. Наприклад, у народності "нуер" у південному Судані, описаної Б. Евансом-Прічардом, існує складний комплекс теологічних ідей, зосереджених на "верховному богові" або "небесному духові" (Evans - Pritchard, 1956). Водночас релігії, котрі тяжіють до монотеїзму, відносно нечасто зустрічаються у малих традиційних культурах. Більшість цих культур політеїстичні, тобто у них вірують в багатьох богів.