Соціологія: пер. с англ.

Автор: | Рік видання: 1999 | Видавець: Київ: Основи | Кількість сторінок: 726

Організації як мережі

Як стверджує Стенлі Дейвіс, комерційні фірми, а також інші організації дедалі більше перетворюються на мережі, котрі, замість ієрархічного, використовують нетрадиційний метод прийняття рішень. Вони діють таким чином у відповідь на тиск процесу глобалізації, що стимулює нові інтенсивні зміни. Там, де зміна має глибокий і нетривалий характер, бюрократичні структури веберівського типу виявляються надто неповороткими і надто зашореними, щоб успішно впоратися з нею. Як зазначав Дейвіс:

"Коли організації зменшуються у своїх розмірах, розростаються завдяки своїм партнерам чи зберігають попередні розміри, вони все ж реорганізовують свій внутрішній простір. Якщо ви ділите ціле на частини, саме простір між цими частинами об'єднує їх. Простір нематеріальний, а нематеріальність є надзвичайно важливою у новій економіці та її нових організаціях. Наприклад, індустріальним прообразом структури є подібна до шліфувального верстата архітектура будівель. Разом з тим у новій економіці структура більше нагадуватиме будову атомів, засновану не на сталі, а на енергії та інформації". (Davis, 1988).

Економія часу є ключем до реорганізації діяльності у просторі. На світовому ринку покупці спонукають фірми постачати товар якомога швидше, а тим часом ці покупці можуть перебувати на іншому боці земної кулі. У багатьох ділових організаціях за межами Японії було впроваджено започатковану Таїчі Оно з фірми "Toyota" систему виробництва, що дістала назву "саме вчасно" (just in time). її названо так тому, що комплектуючі частини надходять на підприємство якраз перед їх використанням. Отже, зникає потреба тривалий час зберігати їх на складах підприємства. По суті, виробництво за принципом "саме вчасно" означає інтеграцію усіх елементів виробничого процесу, включаючи участь керівної верхівки, інтеграцію, за якої позбуваються зайвих, часомістких операцій (J. Blackburn, 1990).

Європейські та американські корпорації нещодавно робили спробу впровадити деякі елементи цього досвіду. Майкл Хемер та Джеймс Чемпі (1993) наводять приклад з "IBM Crйdit Corporation", філії "IBM". Донедавна заявки на позики розглядалися в кілька етапів, на кожному з яких завдання виконував окремий спеціаліст. Інакше кажучи, компанія являла собою бюрократичне утворення у веберівсько-му розумінні. Рішення про надання позики розглядалося у середньому протягом тижня, а іноді й двох. Дехто за цей час звертався у пошуках кредиту до інших компаній.

Щоб перевірити, чи не можна спростити та прискорити цю процедуру, група консультантів з питань управління сама пройшла із заявкою через всі етапи процесу затвердження. Службовців у кожному офісі просили дати хід заявці у звичний спосіб, проте зробити це негайно, а не додавати її до стосу паперів на столах. Консультанти виявили, що фактично вся робота потребувала лише 90 хвилин. Решта часу — більша частина тижня — забрала передача заявки з одного відділу до іншого.

Для покращення ефективності необхідно було змінити не окремі етапи роботи, а увесь процес. Фахівців у кожному офісі замінили працівниками широкого профілю, котрі знали процес кредитування від початку до кінця. Результат виявився вражаючим. Тижнева тяганина скоротилася до чотирьох годин, і для цього було потрібно менше людей, ніж за старого, занадто ускладненого порядку.