Автор: Ліпкан В.А. | Рік видання: 2009 | Видавець: Київ: КНТ | Кількість сторінок: 576
– (United Nations Organization, UNO) — міжнародна організація, створена в 1945 р. з метою підтримки ...
(франц. chauvinisme - від імені капрала наполеонівської армії А.Шовіні) - агресивна форма націоналізму, проповідь національної ...
демократична держава, що спирається на широку соціальну основу і здійснює активну соціальну політику, спрямовану на ...
(state machinery; staff, personell, від лат. apparatus — устаткування) — 1) сукупність органів керування, керівництва; ...
вплив суб'єкта політики на політичну ситуацію з метою забезпечення своїх інтересів; основна ланка будь-якої політичної ...
Звичайно, що побудова такої важливої підсистеми має відбуватись на науковій основі згідно з основоположними началами її функціонування, таким чином можна впевнено казати про необхідність окреслення принципів побудови СЗНБ. Зокрема до основних з них можна віднести:
• пріоритет забезпечення українських національних інтересів;
• пріоритет превентивних заходів забезпечення національної безпеки;
• невідворотність відплати за створення умов або реальне заподіяння шкоди українським національним інтересам;
• законність;
• непорушність конституційних прав і свобод людини і громадянина;
• безумовне надання пріоритету раціональній та превентивній безпеці;
• централізованого управління;
• координації і взаємодії державної і недержавної підсистем забезпечення національної безпеки;
• відповідальність суб'єкта управління СНБ за прийняті рішення;
• взаємна відповідальність особи, суспільства і держави;
• оперативне взаємне інформування і узгодженість дій сил забезпечення національної безпеки;
• розумна і цільова достатність;
• оптимальна вартість;
• наукова обґрунтованість;
• адекватність внутрішнім і зовнішнім загрозам;
• єдність, взаємозв'язок і збалансованість усіх складових національної безпеки;
• професіоналізм, компетентність, ініціативність, об'єктивність, чесність, відданість справі;
• пріоритетність політичних, інформаційних та економічних заходів;
• комплексного і системного використання сил і засобів;
• постійна готовність до здійснення заходів будь-якої інтенсивності, виходячи з принципу достатності, з метою реалізації національних інтересів;
• постійне підтримання високого рівня професіоналізму суб'єктів системи забезпечення національної безпеки, відповідності вимог до якості їх підготовки міжнародним стандартам у цій сфері, а також необхідності забезпечення національної безпеки;
• раціональна дислокація сил забезпечення національної безпеки з урахуванням потенційної небезпечності об'єктів і територій;
• виправданий ризик та відповідальність суб'єктів забезпечення національної безпеки за забезпечення національної безпеки;
• пріоритетне здійснення заходів щодо запобігання виникнення та ескалації безпекогенннх чинників;
• соціальна захищеність суб'єктів ЗНБ;
• забезпечення населення достовірною інформацією, відповідно до вимог законодавства щодо надання інформації з обмеженим доступом про стан національної безпеки, можливу загрозу для життя та здоров'я людей і про виконання заходів, спрямованих на нормалізацію рівня національної безпеки;
• використання позитивного світового досвіду організації діяльності СЗНБ при реалізації державної політики національної безпеки.
Зазначимо, що функціонування даної системи в межах заданих параметрів суб'єктом управління СНБ є завданням складним, а отже потребує наявності певної системи перевірки функціонування даної системи. У даному випадку можна говорити про необхідність або можливість висунення певних критеріїв, за якими можна було досліджувати стан функціонування СЗНБ, а також своєчасно вносити корективи у її діяльність. До таких критеріїв вбачається доцільним віднести наступні:
• відсутність або несвоєчасне виявлення загроз та небезпек системі національної безпеки, а також спроб їх реалізації (наприклад, спроба організації демпінгових розслідувань з метою дискредитації українських виробників металопрокату);
• забезпечення системної цілісності національної безпеки: недопущення зниження сумарного потенціалу підсистем національної безпеки до граничних значень (повна дестабілізації, наприклад системи соціальної безпеки є менш серйозною за дестабілізацію на 25 % одночасно підсистем забезпечення інформаційної, геополітич-ної, геоекономічної, воєнної, екологічної безпеки);
• попередження діяльності терористських та інших екстремістських організацій зсередини країни (так, наприклад, діяльність на території України руху Талібан може призвести до потрапляння України до списку держав, що підтримують тероризм з усіма наслідками, у той же час участь України в операції в Іраку стає джерелом жевріння ісламського тероризму);
• збереження матеріальних і духовних цінностей, інтелектуального потенціалу України (так, за умови незбереження інтелектуального потенціалу країни створюються підстави для серйозної стурбованості з приводу можливості адекватного розвитку в інформаційну цивілізацію, коли саме високий інтелект забезпечуватиме подальший поступ нації у лоно еволюції);
• припинення посягань на життя, права та свободи громадян України у будь-якій точці планети;
• стабільність фінансового та економічного розвитку української держави відповідно до намічених планів і завдань поза залежністю від зміни параметрів обстановки.
Якісними ознаками функціонування СЗНБ: бойова здатність, ефективність, стійкість, мобільність, інформованість, керованість, живучість, адекватність, готовність збереження гомеостазису при перевищенні граничних параметрів функціонування системи.
У межах окреслених завдань, мети, функцій та принципів діяльності СЗНБ, постає необхідність в окресленні сил та засобів функціонування даної системи.