Автори: Гетьманчук М. П., Грищук В. К., Турчин Я.Б. | Рік видання: 2010 | Видавець: Київ: Знання | Кількість сторінок: 415
Порівняльний аналіз демократичних режимів та притаманних їм форм правління становить важливий напрямок сучасної політології. Вагомий внесок у його розвиток зробив голландський політолог А. Лійпхарт. Йому належить, зокрема, спроба типологізації демократичних режимів та визначення найбільш придатних моделей демократії й форм врядування для молодих демократичних держав. Він відніс країни, в яких демократичні режими проіснували неперервно 50 і більше років (з кінця Другої світової війни), до стабільних демократій. Згідно з підрахунками А. Лійпхарта, 1980 р. таких держав налічувалося 21. Водночас існувало ЗО (новоутворених та нестабільних) демократій. Разом вони охоплювали приблизно 37 % населення земної кулі.
На думку А. Лійпхарта, стабільність демократії характеризується високим ступенем відповідальності урядів перед своїми виборцями (уряди відгукуються на вимоги і враховують преференції (побажання) тих суспільних груп, за допомогою яких вони прийшли до влади). Аби перекласти преференції людей на мову політики, використовують різноманітні формальні й неформальні інститути та зразки практики. Відмінності ж між ними, як і спільні, повторювальні риси, дають змогу виділити певні моделі демократії, або типи демократичних режимів, які функціонують у сучасному світі і до певної міри можуть бути використані країнами, що тільки-но зробили чи роблять свій вибір на користь демократичної системи врядування.
Посилаючись на означення демократії як поліархії, А. Лійпхарт вирізняє дві діаметрально протилежні її моделі (два типи демократичних режимів): мажоритарну або Вестмінстерську модель, взірцем якої є Великобританія, і консенсусну модель, котра може бути найвиразніше представлена через політичну систему Швейцарії.
Суть Вестмінстерської моделі — правління більшості (всі важливі питання вирішуються голосуванням за принципом більшості голосів). Вона, як наголошує А. Лійпхарт, є найбільш придатною для гомогенних суспільств. Суть консенсусної моделі — поділ влади між якомога більшою кількістю людей (через надання меншинам права вето з питань, що зачіпають їхні інтереси та через інші механізми). Консенсусна модель допоможе вирішувати проблеми гетерогенних (поділених, сегментованих, багатоскладникових) суспільств.
Кожній із цих моделей відповідає певний тип взаємовідносин між виконавчою і законодавчою владами, спосіб створення урядових коаліцій, ступінь концентрації влади в законодавчих органах, ті чи інші типи виборчих систем, конституційного і державно-територіального устроїв.
Загалом їх можна подати у вигляді табл. 10.2.
Виокремлення цих двох моделей є певною теоретичною абстракцією. Сучасний політичний дизайн різних країн є значно строкатішим. Проте наявність цієї типології допомагає упорядкувати відомості про розмаїття режимів.
Таблиця 10.2. Діаметрально протилежні моделі демократії
Мажоритарна модель | Консенсусна модель |
Концентрація влади у виконавчих структурах: однопартійні кабінети абсолютної більшості | Поділ влади у межах виконавчих структур, інститут "великих коаліцій" |
Злиття влади за домінуючої ролі Кабінету Міністрів | Розподіл влади: формальний і неформальний |
Антисиметрична двопалатність законодавчого органу | Збалансована двопалатність і представництво меншостей |
Одна основна лінія партійного розмежування | Багатовимірна система політичних розмежувань |
Плюральна (мажоритарна) система виборів | Пропорційне представництво |
Гнучка (неписана) конституція і суверенність парламенту | Негнучка (писана) конституція і вето меншості |
Унітарна, централізована система управління країною | Територіальний або інший федералізм і децентралізація |
Винятково репрезентативна демократія (неможлива пряма демократія) | Використання інститутів прямої демократії залежить від традиції |