Автори: Гетьманчук М. П., Грищук В. К., Турчин Я.Б. | Рік видання: 2010 | Видавець: Київ: Знання | Кількість сторінок: 415
(від франц. modern - новітній, сучасний) закономірна тенденція функціонування й розвитку політичної системи відповідно до ...
Проаналізований раніше другий тип переходу та його перебіг (етапи), притаманні країнам третьої хвилі демократизації, де цей процес відбувся до 90-х років XX ст., свідчить, що їх основним завданням було зруйнування авторитарних політичних систем і розбудова демократії. Згодом, після подій 1989 p., основні положення теорії переходу було підтверджено й розвинуто на досвіді посткомуністичних трансформацій у країнах Центральної та Східної Європи — у працях таких учених як І. Банах, І. Бальцерович, С. Фіш, Д. Поттер тощо.
Окремий випадок становлять пострадянські суспільства. Хоча перехідні процеси в них мають чимало спільного з вищевказаними групами країн, вони демонстрували суттєві труднощі. Адже комунізм у цих державах тривав понад 70 років, а інститутів громадянського суспільства або не було ніколи, або репресіями та голодомором були викоренені як із практики, так і зі свідомості людей. Цим суспільствам належить реформувати не лише політичну систему, а й увесь суспільний устрій, економічну систему, політичну свідомість і політичну культуру. Дослідження цих глибоких змія, на думку низки українських політологів, можуть становити самостійну галузь — політологію посткомунізму.
Процес переходу до демократії посткомуністичних країн має декілька етапів, які відрізняються певними змінами як у політичному устрої, так і в економіці. Американський політолог 3. Бжезінський запропонував періодизацію посткомуністичної трансформації (табл. 11.3).
Таблиця 11.3. Періодизація посткомуністичної трансформації
Етапи, мста | Політичні ознаки | Правові ознаки | Економічні ознаки |
Перший етап: 1—б років Політична мета: перетворення Економічна мета: стабілізація | Основи демократії Вільна преса Політичний плюралізм Кінець поліцейської системи | Усунення невиправданого державного контролю | Лібералізація цін Припинення дотацій Завершення усуспільненого виробництва товарів |
Другий етап: 3—10 років Політична мета: від перетворень до стабілізації Економічна мета: від стабілізації до перетворень | Нова конституція та виборчий закон Демократичні вибори Децентралізація управління регіонами Стала демократична коаліція — нова політична еліта | Створення нормативної бази відносин власності і підприємництва | Банківська система. Мала і середня приватизації Демонополізація Поява нового класу власників і підприємців |
Третій етап: б—15 і більше років Політична мета: закріплення перетворень Економічна мета: стабільне піднесення | Утворення стабільних політичних партій Утвердження демократичної політичної культури | Виникнення незалежних судів Встановлення правової культури | Велика приватизація Сформоване каіталістичне лобі Виникнення культури підприємництва |
Як видно з таблиці, на першому етапі, який є переломним, започатковуються фундаментальні зміни в існуючих політичних та економічних системах, здійснюється політична трансформація вищих органів влади, відбувається встановлення демократії "згори". Ліквідується монополія однієї партії, закладаються основи демократії, виникає і зміцнює свої позиції вільна преса, формуються перші демократичні об'єднання та громадсько-політичні рухи. На цьому етапі важливо усвідомити необхідність радикальних економічних і політичних перетворень та досягти у суспільстві демократичного консенсусу і спільної згоди, аби отримати підтримку народу в проведенні реформ, подоланні труднощів та соціальних негараздів, які неминучі на цьому етапі.
В економічній галузі, зі здійснення лібералізації цін, зовнішньої торгівлі, стабілізації грошової одиниці, розпочинається приватизація (поки що безсистемна) одержавленої власності.
Швидка і всебічна трансформація економіки (так звана "шокова терапія") можлива лише за наявності об'єктивних і суб'єктивних передумов. Інакше вона може спричинити економічний безлад та політичну конфронтацію.
На другому етапі трансформації відбувається закріплення демократичних процесів та інститутів на основі ухвалення нових конституцій і нових законів про вибори. Проводяться демократичні вибори, формується стала демократична коаліція — нова політична еліта. Створюється законодавча база відносин власності та підприємництва, банківська система. Здійснюється мала і середня приватизації. Відбуваються суттєві зміни в соціальній структурі на основі появи нового класу власників і підприємців.
Вирішення завдань другого етапу дає змогу перейти до третьої, кінцевої фази, якій притаманна політична стабілізація демократії й економічне піднесення. Демократичні процеси набувають незворотнього характеру, утворюється стабільна демократична партійна система. Формується демократична культура і підприємницька традиція. Відбувається становлення системи незалежних судових органів та демократичної правової культури. Здійснюється велика приватизація. На основі значних іноземних інвестицій проводиться реструктуризація виробництва. На перебіг демократичних перетворень, їх темпи, а отже, й тривалість основних фаз посткомуністичної трансформації впливають як об'єктивні, так і суб'єктивні чинники, зумовлені ступенем підготовленості різних країн до політичних, економічних та ідеологічних змін:
— тривалість комуністичного режиму і ступінь знищення усіх виявів приватної власності та громадянського суспільства;
— рівень політичного та економічного лібералізму, що дозволялися комуністичною владою низки країн останніми роками свого панування (режим Кадара в Угорщині, Терека й Ярузельського в Польщі);
— рівень догматизму комуністичної еліти та її відданості старому режиму;
— чисельність нової еліти й наявність у неї політичної волі для здійснення рішучого переходу до демократії;
— ступінь консолідації суспільства довкола ідеї трансформації, розвиненість інститутів громадянського суспільства;
— фінансово-економічне становище країни, доступність ресурсів;
— характер стосунків з міжнародним співтовариством;
— гострота і складність додаткових проблем, які доводиться вирішувати в період трансформації: наявність чи лише становлення власної держави і національної еліти, повноцінність структури економічного комплексу тощо.
Отже, залежно від об'єктивних і суб'єктивних умов, для переходу до суспільства з вільною ринковою економікою і плюралістичною політичною системою кожна з посткомуністичних країн перебуває на різних етапах перетворень, здійснює їх різними темпами, з різною послідовністю. Неоднаковим є і ступінь незворотності трансформаційних процесів. За цими ознаками дослідники виділяють чотири групи країн (табл. 11.4).
Звичайно, запропонований поділ посткомуністичних суспільств за темпами демократичних і ринкових перетворень є досить умовним. Країни розвиваються украй нерівномірно, й одні можуть вирватися вперед, а інші — відставати. Деякі держави взагалі важко з упевненістю віднести до тієї чи іншої групи, передусім через несинхронність змін у економічній та політичній сфері. До таких, наприклад, належать Білорусь і Туркменія.
Таблиця 11.4. Групи країн за етапами перетворення
Група | Країни | Темпи ринкових і демократичних перетворень |
І | Чехія, Польща, Угорщина, Естонія, Словенія | Ці країни вступили до третього етапу перетворень, чітко визначили свої перспективи і послідовно будують життєздатні суспільства |
II | Словаччина, Хорватія, Латвія, Литва, Румунія, Болгарія, Киргизстан | Перебувають на другому етапі трансформації і мають шанси упродовж найближчих десяти років зробити суттєві кроки в напрямку демократії |
III | Азербайджан, Грузія, Вірменія, Казахстан, Росія, Узбекистан, Україна | Країни перебувають на першому етапі перетворень. Демократичні й економічні реформи здійснюють без достатньої послідовності та глибини |
IV | Албанія, Сербія, Боснія, Македонія, Молдова, Таджикистан | Ці країни суттєво не просунулися в першому етапі трансформаційних перетворень, або навіть не вступили до нього |
У деяких аспектах політичного розвитку найближчими до них є Узбекистан та Казахстан. Однак загалом наведений аналіз свідчить, що посткомуністичні перетворення в різних державах відрізняються як за змістом, так і за темпами: якщо деякі країни остаточно стали на шлях демократичного розвитку, або, принаймні, принципово визначилися в перспективах переходу до демократії, то частині з них це ще належить зробити.